خورشید پنهان درس 9 کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

خورشید پنهان درس 9 کلاس سوم


خورشید پنهان          درس 9 سال سوم متوسطه    

 

 

1-          زندگینامه امام دوازدهم را بیان کنید؟


 

 

 

حضرت مَهدی  عجّل اللّهُ تعالی فرجَه  دوازدهمين امام ما، در سپيده دم جمعه، نيمۀ شعبان سال 255 هجری در « سامرا » متولّد شد و تا سال 260 در كنار پدر زندگی كرد.

 

 

 

2- وظایف امام حسن عسگری(ع) در ارتباط با امام مهدی(عج) کدام مورد بود ؟ 

 

 

ا مام عسكری دراين مدت، ايشان را از گزند حاكمان عباسی كه تصميم برقتل وی داشتند، حفظ نمود و با آن كه در محاصرۀ نيروها و جاسوسان حاكمان بود، ايشان را به ياران نزديك و مورداعتماد نشان می داد و به عنوان امام بعدازخود معرفی می كرد.

 

 

 

 2-          منظور از غیبت صغری چیست؟

 

 

 

پس از شهادت امام حسن عسكری در سال 260 ، امامت حضرت مهدی آغاز شد. دورۀ اوّل امامت ايشان كه تا سال 329 طول كشيد « غيبت صُغریٰ»،ناميده می شود.

 

3-          منظورازنواب اربعه و نواب خاص چیست؟

 

 

 

امام در اين دوره زندگی مخفی داشت امّا از طريق چهار نفر از ياران صميمی ومورد اعتماد پيروان خود را رهبری می كرد. اين چهار شخصيت بزرگوار به«نواب اربعه » و « نُوّاب خاص »  معروف اند

4-          غیبت کبری چگونه آغاز شد؟  

 

 

 

شش روز مانده به درگذشت آخرين نايب، امام عصر(عج) برای ايشان نامه ای نوشت و فرمود پس از وی جانشينی نيست و مرحلۀ دوم امامت درشكلِ « غيبت كبریٰ » آغاز شده است.


 

 5-          در بارۀ امامت امام مهدی موضوعات مهمی وجود دارد «نایبان خاص امام عبارتند از : عثمان بن سعید عمروی ، محمد بن عثمان بن سعید، حسین بن روح نوبختی ، علی بن محمد سمری »كه در قالب سؤال، به برخی از آن ها می پردازيم.

 

آیات 

 

 

 

ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى‏ قَوْمٍ حَتَّى‏ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏

 

 

آن كيفر بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.

 

 

 

 

 

إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

 

  همانا خداوند حال  قومي  را تغيير نمي دهد تاآنكه  آنان  حال  خود را تغيير دهند

 

به کمک توضيحات زير، ترجمهٔ آيات را تکميل کنيد.

 

 

 

لا يُغَيِّرُ: تغيير نمی دهد      بِاَنۡفُسِهِمۡ: خودشان را

 

 

 

6-       با تفکر در آيات ابتدای درس ، عبارت های زير را تکميل کنيد.

 


 

1- اگر مردم نعمتی را که خدا به آنان داده ضايع کنند، خداوند آن نعمت را از آنان می گیرد                             انفال 53

 

 

٢ -عامل از دست دادن نعمت خود مردم هستند          رعد 11

 

 

٣ - زمينه ساز هلاکت و بدبختی يا عزت و سربلندی يک جامعه اعمال و کردار جامعه است                 رعد 11

 

 

 

 

 

7-          علت غيبت امام مهدی (عج)چيست؟

 

 

 

خداوند نعمت هدايت را با وجود انبياء و اولياى خود کامل کرده و راه رسيدن به رستگارى را به انسان ها نشان داده است. آن ها نه تنها راه سعادت را به مردم معرفى کردند بلکه دل سوزتر از پدرى مهربان براى نجات آنان کوشيدند و رنج کشيدند.

 

 

پيامبر گرامى اسلام ، خود و امام على را پدران امت معرفى فرموده است و روشن است که دل سوزى پدر براى فرزندان خود قابل توصيف نيست. اما فرزندان ناسپاس، قدر پدران مهربان خود را نشناختند و چنان در مسير غلط پيش رفتند که يازده تن از رهبران آسمانى خود را شهيد کردند.

 

 

پيامبر اکرم در زمان حيات، دربارهٔ دوازده جانشين و امام بعد از خود با مردم سخن گفته بود و حضرت مهدی را معرفی کرده بود. اميرالمؤمنين و ساير امامان نيز دربارهٔ امام زمان و رسالتی که برعهده دارد، ياد کرده بودند.از اين رو حاکمان بنى عباس درصدد بودند که مهدى موعود را به محض تولد از بين ببرند. آنان امام دهم و سپس امام يازدهم و خانوادهٔ ايشان را در محله اى نظامى در شهر سامرا منزل دادند و رفت و آمد هاى آنان را زيرنظر گرفتند تا درصورت امکان، امام دوازدهم را در همان کودکى به شهادت برسانند.

علت تداوم غیبت چیست؟

 

 

به سبب اين قدرناشناسى و ناسپاسى و در خطر بودن جان آن حضرت، خداوند آخرين ذخيره و حجّت خود را از نظرها پنهان کرد تا امامت در شکلى جديد و از پس پردهٔ غيبت ادامه يابد. ادامه يافتن اين غيبت نيز بر اثر باقى ماندن همان شرايط و عدم آمادگى مردم براى ظهور می باشد. اين غيبت آن قدر ادامه مى يابد که نه تنها مسلمانان، بلکه جامعهٔ انسانى شايستگى درک ظهور و بهره مندى کامل از وجود آخرين حجّت الهى را پيدا کند. 

 

 

 

8-  رسول خدا (ص) در مورد عملی شدن وعده های الهی در مورد حکومت صالحان و بر پایی عدالت جهانی چه می فرماید؟

 

در آن زمان، بشريت عملی شدن وعده هاى الهى در مورد حکومت صالحان وبرپايى عدالت جهانى را به چشم خواهد ديد و همان طور که پيامبراکرم فرموده:« خداوند زمين را پر از قسط و عدل خواهد کرد، بعد از اين که پر از ظلم و جور شده باشد » 

 

 

 

9-          به نظر علی (ع) علت خالی ماندن زمین از حجت خدا چیست؟

 

امام على می فرمايد: زمين از حجت خدا (امام) خالى نمی ماند. امّا خداوند، به علت ستمگرى انسان ها و زياده روى شان در گناه، آنان را از وجود حجت در ميانشان بى بهره مى سازد.

 

 11- به فرموده امام باقر (ع) چه وقت خداوند نعمت خود را از بنده اش باز می گیرد؟

 

 

امام باقر(ع) نيز فرموده اند:« قضاى حتمى خداوند است که اگر به بندهٔ خود نعمتى دهد، آن نعمت را از او نمى گيرد مگر آن که گناهى انجام دهد که شايستگى داشتن آن نعمت را از دست دهد و اين مطلب، مطابق با اين سخن خداوند است» سپس ايشان آيات ٥٣ سورهٔ انفال و ١١ سورهٔ رعد را قرائت کرد. 

 

 

 

12- تغییر و تحول در امور مربوط به جامعه چگونه صورت می گیرد؟ بامثال:

 

 

از اين سخنان درمی يابيم که( تغيير و تحول در امور مربوط به جامعه، قوانين و سنت هاى خاص خود را دارد که بايد بدان ها توجه کرد؛ براى مثال، در جامعه اى که گرفتار بى عدالتى است، تصميم يک فرد يا گروهى محدود براى برقرارى عدالت، اگر از همراهى ديگر افراد برخوردار نباشد، به نتيجه نمى رسد. گسترش علم و فرهنگ نيز همين طور است. تنها زمانى دانش و فرهنگ يک ملت پيشرفت وترقّى مى کند که عموم افراد جامعه مشتاق و خواهان اين پيشرفت باشند.

 

 

به همين جهت قرآن کريم مى فرمايد که تا اقوام و ملت ها تغيير نکنند، خداوند نيز اوضاع و شرايط زندگى آنان را تغيير نخواهد داد.) 

 

 

 

13- رهبرى و امامت حضرت مهدى در عصر غيبت چگونه انجام مى شود؟ چرا امام زمان را غایب نامیده اند؟

 

 

 براى درک درست رهبرى امام در عصر غيبت، ابتدا بايد توجه کنيم که «غیبت» در اين جا درمقابل « ظهور » است، نه « حضور » .امام را«غايب» ناميده اند؛( زيرا ايشان از نظرها « غايب » است، نه این که در جامعه حضور ندارد. ايشان چون خورشيد عالم تاب، انوار هدايت و رهبرى خود را بر مسلمانان مى تاباند.) به عبارت ديگر، انسان ها هستند که امام را نمى بينند، نه اين که ايشان در بين مردم حضورنداشته باشد.

 

 

 

14- علی (ع) در باره حضور حجت خداوند در میان مردم چه می فرماید؟

 

 

اميرالمؤمنين مى فرمايد:

 

 

حجت خداوند در ميان مردم حضور دارد، از معابر و خيابان ها عبور مى کند … به نقاط مختلف جهان مى رود، سخن مردم را مى شنود و بر جماعت مردم سلام مى کند. مى بيند و ديده نمى شود؛ تا اين که زمان ظهور و وعدهٔ الهى و نداى آسمانى فر ا مى رسد. هان! آن روز، روز شادى فرزندان على(ع) و پيروان اوست 

 

 

 

15- امام عصر بهره بردن مردم ازایشان در عصرغیبت را به چه تشبیه کرده و علت آن چیست؟

 

 

 امام عصر ، خود مى فرمايد :«بهره بردن از من در عصر غيبتم، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامى که پشت ابرها باشد .»  این پنهان بودن در پشت ابر ناشى از عدم شايستگى انسان ها در بهره مندی ازرهبری ظاهری ايشان است.

 

 

 

 

 

16- چگونگی رهبری امامت امام زمان در قلمرو ولایت معنوی را توضیح دهید؟

 

 

 

بخش اصلی رهبری امام زمان مربوط به چه قلمروی است و چگونه انجام می شود؟

 

 

آری، (بخش اصلى رهبرى امام مربوط به ولايت معنوى است. ايشان که به اذن خداوند ازاحوال انسان ها آگاه است، به صورت هاى مختلف، افراد مستعد و به ويژه شيعيان ومحبان خويش را ازکمک ها و امدادهاى معنوى برای رشد و تعالى برخوردار مى سازد.) 

 

 

 

 

 

17-امام عصر در نامه اى به شيخ مفيد ، از علماى بزرگ اسلام،چه  مى فرمايد:؟

 

 

(ما از اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفى نمى ماند.

 

 

ايشان در ادامهٔ همين نامه مى فرمايد:

 

 

ما در رسيدگى [به شما] و سرپرستى شما کوتاهى و سستی نمى کنيم و ياد شما را از خاطر نمی بريم که اگرجزاين بود، دشوارى ها و مصيبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ريشه کن مى کردند.)  

 

 

 

18-از نامه امام زمان (عج)به شیخ مفید چه می یابیم؟

 

 

(از اين نامه درمى يابيم که لطف و محبّت امام همواره وجود دارد تا جايى که اگر کمک و دستگيرى ايشان نباشد، مشکلات و توطئه های دشمنان، ريشهٔ مسلمانان و شيعيان را قطع خواهد کرد. در حقيقت،هم اکنون نيز امام عصر سرپرست، حافظ و ياور مسلمانان است.) هدايت باطنى افراد، حل بعضى از مشکلات علمى علما، خبر دادن از پاره اى رويدادها، دستگيرى از درماندگان، شفاى بيماران و دعا براى مؤمنان، نمونه هايى از اين دستگيرى هاست. چه بسيارند افرادى که از يارى آن حضرت برخوردارمى شوند؛ بدون آن که ايشان را بشناسند. 

 

 

 

19-حفاظت و یاوری امام زمان از پیروان خود چگونه صورت می گیرد؟

 

 

(هدايت باطنى افراد، حل بعضى از مشکلات علمى علما، خبر دادن از پاره اى رويدادها، دستگيرى از درماندگان، شفاى بيماران و دعا براى مؤمنان، نمونه هايى از اين دستگيرى هاست.) چه بسيارند افرادى که از يارى آن حضرت برخوردارمى شوند؛ بدون آن که ايشان را بشناسند. 

 

 

 

20-چرا دوره غیبت به معنای عدم رهبری امام عصر (عج) نیست؟

 

 

بنابراين، (دورهٔ غيبت، به معناى عدم رهبرى امام عصر نيست بلکه رهبرى حقيقى مسلمانان هم اکنون نيز با ايشان است. امّا اين رهبرى را انسان هاى عادى حس نمى کنند؛ همان طور که برخى ازانسان ها فوايد خورشيد پشت ابر را درنمى يابند. اگر شب عالم را فراگيرد و خورشيد هيچ گاه طلوع نکند، آن زمان است که نعمت وجود خورشيد پشت ابر نيز بر همگان روشن خواهد شد.)

 

 

همچنين بخش رهبری ظاهری را ايشان به عالمان دين واگذار کرده است که در دروس بعد به آن خواهيم پرداخت.

 

 

مقایسه

 

 

هر يک از حالت های زير به کدام يک از حالت های خورشيد شبيه است؟ آن هارا مشخص کنيد و نتيجۀ هر يک از اين شباهت ها را توضيح دهيد.

 

 

۱ وجود امام همراه با ظاهر بودن در ميان مردم

 

 

۲ وجود امام و غايب بودن از مردم

 

 

۳ نبودِ امام

 

 

خود ارزیابی

 

 

امام با مهر و محبت خود به ياد ماست. از دشواری های ما رنج مى برد و از

 

 

اعمال ما نگران است. آيا ما برنامه ای تدارک ديده ايم که همواره به ياد آن حضرت باشيم؟

 

 

اين برنامه شامل چه قسمت هايى است؟ 

 

 

21- دوران غيبت چه زمانى پايان مى يابد؟ 

 

 

 

تعيين زمان ظهور در اختيار خداست و کسى جز او از آن آگاهى ندارد. آنچه براى ظهور لازم است، احساس نياز جهانى به کمک الهى، نااميدى از همهٔ مکتب هاى غيرالهى و آمادگى لازم پيروان و ياران امام براى همکارى با ايشان است و از اين امور جز خداوند، کس ديگرى آگاهى ندارد. بنابراين،کسانى که زمان ظهور را پيش گويی مى کنند، دروغگويند. وقتى از امام باقر پرسيدند که آيا براى ظهور وقتى معيّن شده است، سه بار فرمود:

 

 

 

کَذبَ الۡوَقّاتونَ : تعيين کنندگان وقت، دروغ گويند.

 

 

 

22- پیامبر اکرم (ص)مثل ظهور را به چه چیزی تشبیه کرده است؟

 

 

 

پيامبر اکرم فرمودند:مَثَل ظهور حضرت مهدى ، مَثَل برپايى قيامت است مهدى نمى آيد مگر ناگهانى.

 

 

23- امام عصر عمر بسيار طولانی دارد. آيا چنين عمری امکان پذير است؟

 

 

در پاسخ می گوييم: برخی امور از نظر عقلی امکان پذير نيستند و محال است در جهان خارج پيدا شوند؛ برای مثال، ممکن نيست که يک عدد هم زوج و هم فرد باشد. همچنين، ممکن نيست يک جسم در يک زمان، هم در مکان الف باشد و هم در مکان ب. امّا برخی امور هستند که پيدايش آن ها از نظر عقلی امکان پذير است اما شرايط و عوامل خارجی بسيار زيادی بايد دست به دست هم دهند تا آن امور تحقق يابند. اين ها امور غيرعادی اند،نه غيرعقلی. طولانی شدن عمر انسان هااز جملهٔ اين امور است. از نظر عقلی، بدن انسان می تواند هزاران سال زنده بماند. اما تحقق اين هدف، تحت تأثير هزاران هزار عامل طبيعی و زيستی دربيرون و داخل بدن انسان است. امروزه دانشمندان تعداد اندکی از اين عوامل را شناخته اند و تلاش می کنند که روز به روز آگاهی خود را بيش تر کنند تا بتوانند عمر انسان را طولانی تر نمايند. از آن جا که خداوند از تمام اين شرايط آگاهیدارد به قدرت و ارادهٔ خود جسم مبارک امام عصر را جوان نگه می دارد تا آن حضرت به حيات خود ادامه دهد. پس، عمر طولانی امام امری غيرعادی است، نه غيرعقلی و محال. و چنين عمری با قدرت الهی عملی می شود.

 

 

 

 

 

24- با توجه به آيهٔ ۱۱ سورهٔ رعد، علت اصلى غيبت امام عصر(عج) را توضيح دهيد.

 

 

آن قسمت از آیه که در این جامورد نظر است عبارت است از :إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

 

 

این آیه بیان می کند که اگر خداوند در زندگی ما تغییری پدید می آورد با اعمال و تصمیم گیری های ما ارتباط دارد به همین جهت غیبت و تداوم آن هم به ما انسانها بر می گردد


25- چرا غيبت امام عصر به خورشيد پشت ابرتشبيه شده است؟

 

 


زیرا همانطور که خورشید در حالت، زمین را از تاریکی مطلق نجات می دهد و بخشی از فواید خود را به موجودات می رساند و در مجموع همچنان زمین حفظ می شود و این پشت ابر ماندن موقتی است امام نیز در زمان غیبت زمین را از نابودی معنوی حفظ می کند با هدایت معنوی خود، افرا مستعد را یاری می رساند و با وجود خود در میان مردم آنان را از برکات بهره مند می کنند گرجه آنان متوجه نمی شوند غیبت نیز امری موقتی است و بالا خره آن حضرت ظهور
می کند    

 

 

  26- غيرعادی و غيرعقلی (محال) چه تفاوتی با يکديگر دارند؟ برای هرکدام سه مثال ذکر کنيد.
غیر عادی از نظر عقلی امکان پذیر است اما غیر عقلی از نظر عقلی امکان پذیر نیست

 

 

نمونه هایی از محال عقلی :

 

 

1-          یک عددهم زوج باشد و هم فرد

 

 

2-          کوچکتر بودن کل یک مجموعه از جزء آن مجموعه

 

 

3-          یک شکل هم مثلث باشد و هم دایره 
نمونه هایی از امور غیر عادی :

 

 

1-          کسی که بتواند ده دقیقه زیر آب بماند

 

 

2-          برخورد یک سیاره با زمین

 

 

 3- عمرطولانی انسانها

 

 

 

 

 

27- قرآن کريم خبر می دهد که حضرت نوح ٩٥٠ سال قوم خود را به توحيد دعوت می کرد. از اين خبر چه نتايجی می توان گرفت؟

 

 


اینکه قرآن خبر می دهد حضرت نوح 950 سال قوم خود را به توحید دعوت کرد نشان می دهد که حضرت نوح حداقل عمری حدود هزار سال داشته است و این احتمال هم زیاد است که مردم زمان ایشان عموما همین قدر عمر می کرده اند و اینگونه نبوده که مردم آن زمان مثلا حدود صد سال عمر کرده و مرده اند و مردم دیگری آمده اند و دو باره حضرت نوح آنها را به توحید دعوت کرده و اینها هم حدود صد سال عمر کرده و دو باره انسانهای دیگری آمده اند.پیام قرآن کریم حاکی از آن است که حضرت نوح همان مردم را نهصد و پنجاه سال دعوت کرد و نپذیرفتند پس می توان گفت که در یک زمانی عمرهای حدود هزار سال وجود داشته است پس عمر چند هزارساله هم امری غیر ممکن نیس آن هم برای انسانی که مسئولیت برپایی حکومتجهانی را بر عهده دارد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 14:29


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.